Central Park & Empire State Building …

Förra inlägget skrev jag mellan 4 på morgonen och 5.30 samtidigt som jag hade börjat skriva den redan lite kvällen innan … Då insåg jag hur långt tid vissa inlägg verkligen tar och hur mycket tid jag lägger på bloggandet.

Nu tillbaka till NY där Nicole och jag befinner oss efter att ha vunnit en presentcheck på resan genom MrJet. Otroligt tacksamt att få göra en sådan här resa med min lilla och att i hennes ålder få uppleva det här.

Igår gick hela dagen mer eller mindre på shopping på Woodbury Outlet men idag hade jag vissa saker som jag ville ha gjort så att shopping inte är det enda som skulle prägla dessa dagar i en stad som har så mycket mer att erbjuda än bara det. När man åker med sin dotter gäller det att kompromissa då jag vill så klart att hon skall ha roligt men idag fick hon göra något turistigt som jag tycker man skall ha gjort när man är här, åka upp till Empire State Building.

Först gick vi dock till Central Park för att se lite hur det ser ut och för att äta frukost på the Boathouse som har en underbar hemsida och som lockar med underbara bilder.
Vill inte säga att verkligheten är lite annorlunda då jag är medveten om att det är nu kallt och vädret bjuder inte på sol och värme men jag fick inte riktigt det jag trodde. Kan dock tänka mig att det ser hur mysigt ut som helst på sommaren när folk hyr båtar så att man kan ha just den utsikten samtidigt som man njuter av något enkelt att äta men på caféet denna morgon så var det verkligen plastbestick och papperstallrikar som gällde.

Frukosten kostade dock 19 dollar till skillnad från gårdagens 60 men ibland är det verkligen så att man får det man betalar för =).

HÄR finner ni deras hemsida och som sagt, kom gärna hit men när det är riktigt vår eller sommar.
Amerikanska panncakes med sirap … Är man i USA så är man =)
I Central Park finns även en mindre zoo men någon som hade rymt därifrån eller … inte var denna lilla kompis som var väldigt nyfiken på oss och som nästan kom fram och nosade på min hand.

En amerikans ekorre är så klart värd att fotas =)
Då vi frös bestämde vi oss för att ta en taxi till Empire State Building men med kompromissen att gå tillbaka. Idag lyckades jag efter några få försök stoppa en taxi så att vi kom fram till en riktig turist attraktion som man skall uppleva.

HÄR hemsidan till denna byggnaden som har 65.000 fönster!!! Över 3,5 miljoner besöker den varje år så vi var inte så unika när vi gick in och tog oss till toppen … Vi köpte biljetterna här i NY och betalade ca 50 dollar för oss båda. Innan vi åkte upp till toppen var det så klart bara att posa som alla andra för ett riktigt fejk kort men en som man ibland vill ta hem ändå. Kortet kostade ca 20 dollar =)
När vi väl kom upp och gick ut så var det en tanke som jag inte kunde släppa ”Hur kunde jag hoppa fallskärm?” Jag var så höjdrädd att jag hela tiden sa till min dotter att hålla sig långt tillbaka och när jag skulle närma mig för att fota utsikten var jag rätt så rädd och vid ett tillfälle satte jag mig på knä för att känslan skulle vara mindre skräckinjagande …

Förstår verkligen inte hur jag har kunnat slänga mig ut från ett flygplan utan att ens få den paniken jag borde ha haft … Det sägs dock att när man är så högt upp i luften som vi var då har man inte någon markkänsla och därför blir det inte lika påtagligt för en att man är så långt upp. Må så vara men idag hade jag markkänsla och därför var höjdrädslan märkbar =)

Vet knappast vad jag fotade men jag fotade iaf.
Tog all min mod och bad Nicole komma till mig för att ta ett måste kort när man ändå är där … Ett rädd ansikte =) fotar sig själv …
Fick för ca 6 månader frågan om att vara en av deltagarna till ett program som har med höjd att göra … Som ni kan förstå hade jag nog inte klarat mig ett enda avsnitt =)

Resterande från dagen kommer i ett annat inlägg … Nu skall jag pausa lite här för att leta fram biljetterna till kvällens musikal då vi skall till Broadway och njuta av ”The Lion King”.

Nu ett varmt bad med en massa VS skum och avkoppling innan denna fantastiska föreställning som kommer att göra att jag gråter för då kommer min känsliga jag fram … =)