Paris, november 2023 (del 1) …

I söndags runt 8 på morgonen anlände vi (min väninna Linda, hennes dotter Holly, min dotter och jag) till Paris, en av mina absolut favoritstäder <3

Vi tog taxi till samma hotel där både Nicole och kompisen Holly har bott tidigare på (för bara 1 1/2 år sedan) och som nu även hade genomgått en renovering. Vi kunde inte självklart checka in direkt men efter att ha lämnat av vårt handbagage gick vi till ett mysigt kafé där jag åt min första croissant …

Nöjda med vår franska frukost gick till till La Fayette (Paris motsvarighet till Harrods) och fick där ett litet glimt av Julen.

Julmarknaderna kommer först nästa helg i Paris så kanske att vi var på plats en vecka för tidigt men vi fick ändå känna av lite av stämningen som snart kommer att prägla veckorna fram till Julafton.

Vår tidig middag åt vi på Perruche HÄR där båda våra döttrar hade varit tidigare och har som en favorit … Både Linda och jag förstod varför med tanken på utsikten och restaurangen i sig.

Perruche på sommaren eller sensommaren måste vara en liten dröm då man kan sitta ute och njuta vilket man inte riktigt kunde göra då.

När det gällde boendet så bodde vi alla 4 samma i samma rum. Vi har rest tidigare om åren och känner varandra väl så bara roligt och billigare … En mycket bra kombination och så gillade vi vårt rum <3

Titta gärna in på vårt hotel, Maison Pigalle HÄR … som vi fyra varmt rekommenderar. Väldigt trevlig och hjälpsam personal som även kunde engelska flytande. Påpekar detta då många har förutfattade meningar kring tron att fransmännen vägrar prata engelska, något jag definitivt inte håller med om. Kan de så gör de det … och så tycker jag att alla de jag har träffat på har varit otroligt trevliga och artiga …

I måndags startade vi dagen med frukost på kända och anrika Café de Flore HÄR.

Nicoles fina blus (till höger) kommer från ByMalina (några har frågat på instagram) och den finns att köpa i butiken Jolina här i småstaden men självklart även på nätet (bara att googla).

Behöver jag nämna att croissant numero två intogs? :)

Jag hade varit där en gång tidigare och det man betalar mest för är själva känslan och sitta på ett kafé som anses vara lite av en av Paris landmark och där kända författare och filosofer har suttit och druckit sin kaffe <3

Guldåldern för kultureliten på Café Flore tog sin början först efter första världskrigets slut. Kaféet som grundades omkring 1887 fick sitt namn efter en skulptur som just föreställde gudinnan Flora.

Från frukost till kultur i en annan form … Mitt andra besök på Louvren (eller kanske tredje) HÄR och ja, vi hade bokat biljetter i förväg. Nicole och Holly som är 21 kom in gratis då man är först betalande vid 25 årsåldern, något som tyder på att i Frankrike är kultur något man vill ska vara tillgänglig för alla.

Tjejerna ville in egentligen nog bara för att fota den mest kända tavlan av de alla … La Gioconda (Mona Lisa) som vi kallar denna tavla av Leonardo da Vinci för även om den visas här i Paris är tavlan italiensk… viktigt för mig att påpeka detta :)

Det var nog mindre människor än vad det brukar vara kring denna blick som sägs följa dig oavsett var du står och det gick fort att vara den som stod längst fram redo för att fota henne.

HÄR kan du läsa om Mona Lisa …

Precis utanför Louvren finns ett trevligt ställe att dricka ett glas vin eller bubbel på, Café Marly HÄR.

Min fina dotter <3

Vi fyra satt där en längre stund och bara njöt av miljön och sällskapet för att inte tala om bubblet :)

Min dotter som bara älskar att ta reda på vilka ställen och då framförallt restauranger man inte borde missa hade som önskemål att vi skulle äta vår middag på Le Relais de l´entrecote, en restaurang som är visst viral på sociala medier där många lägger ut som ett tips från Paris.

De har en enda rätt på menyn och de fyller på med en omgång till när du har ätit klart. De öppnar 18.45 och vi kom dit vid 17.45 redo för att köa en timma innan då bord kunde inte bokas.

Mycket matsal känsla över det hela, ingen fine dining direkt och lite för stressig miljö för den där mysiga upplevelsen som ett restaurangbesök borde innebära.

Maten? Den enda rätten du kan beställa och därför äta är denna på bild :)

Det märkligaste var nog att vi lät servitrisen fylla på och åt lite av andra portionen också trots att såsen ramlade även i Nicoles glas när hon serverade den.

Inte värt den där virala hypen som denna restaurangen har men kul ändå att ha varit där …

Vi tog en promenad hem till hotellet ..