Det finns fördelar och nackdelar (som med det mesta i livet) med både butik och webbshop så här kommer några egna reflektioner kring dessa två typer av verksamheter där man väljer att sälja kläder då det är trots allt den erfarenheten från branschen jag har och kan därför dela med mig.
Att ha/driva en butik kostar pengar och du når oftast endast till de invånare som bor i din egna stad eller till de som turistar den. Bor du i en mindre stad så är kanske de passerande inte så många, bor du i en större stad så ökar den siffran markant men då även hyreskostnader mm.
Fördelarna med en butik är att åtminstone några ser den genom sitt skyltfönster, en webbshop ser ingen om den inte marknadsförs.
När vi hade den rätt så stora butiken Greta & Anna så var butiken alldeles för stor och dyr medan La Vendetta Clothing var alldeles för liten för att vara en klädbutik med dyrare märken. Vissa personer avstod helt enkelt från att gå in då de kände den där ”förväntan om att de måste köpa något” och då de visste att många av de märken jag sålde var något dyrare.
Att få gå runt och titta lite anonymt var inte riktigt möjligt hos mig så en lagom stor butik är att föredra (vad lagom står för får du dock klura ut själv =).
Andra fördelar med att ha butik är att när en vara är såld kommer den sällan tillbaka i retur då kunden provar den ofta på plats och har du sålt den på rea så gäller varken retur/bytesrätt på om du är tydlig och ger information om detta (oftast står det på kvittot och i butiken vid de tillfällen du rear).
Säljer du, å andra sidan, något genom din webbshop så gäller där distanslagen som ger köparen rätten att returnera sin order inom 2 veckor oavsett om den var på rea eller inte.
Att ha en webbshop behöver idag inte vara så dyrt men du måste ha ett lagerlokal så en viss hyra kommer du nog inte riktigt undan med om du inte har en stor villa med möjlighet till att ha ditt lager där.
Många tror att en webbshop är det allra enklast och smartaste då du når ut till en större kundkrets (geografiskt talat) men du ska även komma ihåg att dina kunder hittar inte till din webbshop bara för att du helt plötsligt startar en. Kostnader för marknadsföring på google eller genom bloggar och annonser är kostsamma och ibland även svåra att mäta.
Jag hörde någon i branschen som berättade att han läst att på ca 5000 existerande webbshopar så är det ca 500 som går med vinst, de andra 4500 drivs genom riskkapital.
Något som idag är en nackdel för många butiker och webbshopar är att många märken som du köper in till din butik/webbshop har idag sina egna webbshopar och då deras mariginaler är högre än dina (som har köpt in varor hos de) så har de möjligheten att skicka ut erbjudanden och locka till sig kunder utan att göra de förluster som du gör om du skulle göra samma sak.
Erbjudanden! Alla webbshopar präglas av erbjudanden, allt från black friday som blivit hos många black week för att sedan följas av cyber monday! SMS påminnelser på alla möjliga erbjudanden tickar i mobilen kontinuerligt och ofta känner den som driver samma verksamhet att man måste rida på samma våg. Rätt, fel, en nödvändighet? Det du ska komma ihåg är att när du ger 20% rabatt så ger du 40% av din vinst på varan för du själv får definitvt inte 20% rabatt av din leverantör som du köpt in kläderna ifrån.
Konsumenter är idag rätt så bortskämda och reagerar knappast på 10-15% rabatt trots att du då ger 20-30% av din egna vinst på varan du ska sälja. Å andra sidan vill du inte ta risken att ditt lager växer.
Av denna anledning har många stora webbshopar som började med att enbart sälja andra märken idag ändrat sitt koncept och tagit fram sina egna märken där marginalerna är stora och som kompenserar att de kanske går med förlust på övriga.
Om vi låtsas att du säljer i webbshopen en vara på ca 2000:- och bjuder på frakten så har du redan där bjudit på ca 60-70:-oavsett om ordern returneras eller inte. Om den returneras och de har valt Klarna så har den returen kostat dig frakten plus de ca 3% som Klarna fortfarande vill ha oavsett retur eller inte. Bjuder du även på returen så blir den returen ännu dyrare och drar ner ytterligare dina marginaler.
Jag vill bara med detta inlägg belysa att det är inte så enkelt … more will come om ni är intresserade =)
Så himla intressant. Ville läsa mer !! Skriv gärna mer …
Hoppas att det kan hjälpa någon att tänka till en extra gång innan man satsar på denna typ av verksamhet <3
Såå huvudet på spiken. Efter att ha drivit butik i 11 år så har man verkligen sett förändringen av kundernas köpbeteenden. Envis som en åsna så tror och hoppas jag ändå att den fysiska butiken till slut är den som är mest attraktiv. Det vikigaste för mig är just att hitta dom varumärken som inte finns på webben, och jag är såå ointresserad av dom leverantörer som utöver sin försäljning till olika butiker själva startar upp egen webshop. Det går riktigt bort. Tack igen för dina reflektioner. Kram
Rätt tänkt Katja och jag håller tummar och tår för att du ska kunna livnära dig på något det du gillar <3 Starkt av dig att driva butik i 11 år och om jag förstår det rätt även själv, fantastiskt kämpat!