Ofta tror jag att ordet exklusivt innefattar en dyrbarhet på en vara eller tjänst men räcker det att något är dyrt för att kännas exklusivt?
Satt nämligen och tänkte lite på det häromdagen när jag såg en kund i min ålder ha en tröja från ett märke som är exklusivt i den bemärkelsen att den ligger på 2000:- (så exklusivt för de flesta gällande pris) men från ett märke som just nu väldigt många har och då även tonåringar (åtminstone här i Borås)
Tröjorna är snygga, märket synligt och tigern som representerar lite detta märke på många sweater är kaxigt liksom färgerna på många av de MEN för mig tappar dessa sin exklusivitet då ”för många (barn som vuxna) har de”
Exklusivitet har enligt eget tycke inte bara med faktorn pris att göra men även med tillgängligheten och en ”limited edition” är just ett bevis på detta.
Har jag köpt en tröja för 2000:- som kvinna i över plus 40 så kanske jag inte vill se 10 tonåringar gå runt i de samma dag för då tappar tröjan lite av sin exklusivitet eller hur tänker du om du nu har haft funderingar kring ordet och den känsla som ett plagg kan medföra?
Vi behöver inte ens prata om faktorn pris för visst är det tråkigt att Victoria Secret säljs just nu överallt och då även i lågpriskedjor? Var det inte roligare ”innan” när märket kunde köpas bara när man åkte utomlands och ett besök i en av deras butiker var något som kändes extra roligt att ge och att få?
När tillgängligheten blir lite för stor så tappar en vara sin exklusivitet enligt min mening.
Jag är kanske lite själv i detta men om jag köper något som kostar (exempelvis den ovan nämnda tröjan för 2000:-) så hoppas jag att jag är en av få som har den i min stad och om så inte är fallet så tappar jag intresset för den.
Borde butiker i en mindre stad kanske satsa på att inte ta in allt för många likadana tröjor och borde agenturer inte sälja sina märken i allt för många butiker i en och samma stad speciellt om de ligger i närheten av varandra?
Ämnet är förvisso ytligt men om man jobbar med kläder är det oundvikligt att fundera lite kring detta och är lite nyfiken hur kunder tänker kring detta då funderingarna ligger i mitt eget intresse som du kanske förstår =)
Håller verkligen med. Vissa grejer har alla och då förlorar de den där känslan.
Hej , håller med men ur en marknadsföringsaspekt så skall man nog som agentur för ett märke begränsa sig till vilka man skall sälja .Ett märke som odd molly var exlusivt men när sedan Åhléns etc tog in detta tappade de sin image . Image och varumärke är viktigt om man vill vara speciell .Ett svenskt varumärke som parfymen Byredo säljs bara via deras hemsida och på Nk , det gör den speciell exklusive och hur du känner dig . Så bara en liten kommentar kram o natti , måste åka till dig i Borås har jag sagt länge he he .Min kvällsrutin är att läsa din blogg , härlig tänkvärd och så mycket som vi tänker samma .
Ja, jag älskar när vissa märken verkligen tänker långsiktigt och inte bara ”sälj för stunden” och självklart är jag en av de som har Byredo av den enkla anledningen att de är underbara parfymer som inte alla andra har och känslan exklusiv finns där då de har lyckats med exklusivt pris, bra doft och en begränsad tillgänglighet …
Tycker definitivt att du skall komma till Borås men maila mig innan så att jag har öppet eller är själv på plats <3
För mig innebär exklusiv precis vad ordet innebär, att det är något unikt och som inte alla andra har. Vilket tyvärr är svårt att hitta eftersom internetdjungeln gör att det mesta kan köpas enkelt idag.
Ja, nätet förstör en del men vissa märken är ändå mer tillgängliga och vanliga än andra oavsett pris och därför är jag mer och mer intresserad av att köpa snygga märken där vissa är inte så vanliga här i norden men kända sådana i sina hemländer …
Skall börja lite försiktigt även om jag redan idag har märken som inte säljs lite överallt …
Det blir intressant att se om kunder finner de tilltalande eller inte =)
Hej, håller med dig att det tappar exklusivitet när alltför många har samma, oavsett pris.
Tyvärr är agenturföretagen en stor del i detta, då dom självklart vill kränga sina grejer till så många som möjligt. Annars tjänar dom ju inga pengar. Samt som tidigare kommentar, det mesta kan man ju köpa på nääätet. Du gör däremot ett riktigt bra jobb med att verkligen hitta dom märken som många inte ens känner till, jobbet är ju då bara att få folk att förstå den exklusiviteten som det innebär.
Det är så trist när alla ska ha samma grejer.
Kram på dej
Tack snälla för kommentaren och skall mer och mer fokusera på just exklusiva märken (några få av varje) som inte finns i var och varannan webshop eller butik <3
Borås är lite märklig nämligen. Här vill majoriteten ha det "alla andra har" trots att staden är en textilstad där invånarna vågar en egen stil. Nix, i klädseln finns en osäkerhet och därför väljer många att köpa dyra märken som många har för att få bekräftat att de köper "rätt".
Idag tänker jag helt tvärtom och tappar intresset om jag ser att många har något =)
Kram tillbaka ..
Kan bara hålla med, förrut kunde jag tycka Bondelid hade lite kul grejer men nu då det kryllar av Bondelidssaker på Lager 157 (som förövrigt är en otroligt ovårdad och smutsig butik i vår storstad) så vägrar jag ta på mig Bondelid!
Har däremot unnat mig en LV både plånbok, kepall och en Neverfull, och känner mig ”exclusive” när jag använder dom ;-) Alla är köpta Vintage, men ”nya” för mig och jag bara älskar dom!
När något blir överexploaterat så blir konsekvenserna just att ngt som var exklusivt tappar den känslan =)
Vintage är ju alltid bra då väskorna blir ofta snyggare med tiden och tröttnar du kan du alltid få en del tillbaka av pengarna… så nästan en investering =)
Hej!
Intressant fråga. Jag tror inte det bara är i Borås som man vill klä sig likadant.
Jag tror det ligger i människans natur, att vi vill spegla oss i varandra.
Tror bara att det märks mer i mindre städer, pga mindre antalet invånare.
Håller med dig om ordet exklusiv,fast vad det gäller lönsamhetsaspekten tror jag att det är mycket svårt att jobba på det viset. Jag tänker att man i en butik måste ha lite ” mjölk och bröd”dvs en stadig grund, sedan högst upp i pyramiden kan man putta på med det lilla extra. (exklusiva)
Vi är ett litet land och därmed färre som vill och kan vara exklusiva.
Det krävs mycket tur,skicklighet och pengar för att träffa rätt : )
Visst krävs det mer jobb men om det dyrare är i samma prisklass som det som ”alla köper”? =)
Pratade för många år sedan med agenten för Thomas Sabo och han berättade för mig att Borås var den staden där flest armband/ringar av samma märke köptes per invånare än i någon annan stad i Sverige vilket han tolkade som att här i vår stad väljer man det alla andra har.
Visst är det intressant speciellt med tanke på att vi vill vara så unika =)
Visst måste man ha som butik/webshop märken som säljer men tror också att man vill hitta sin nisch och har man inte råd att bjuda på porto, fri returer och en massa annat så gäller det att ha en sortiment som är lite unik i kombination med ”mjölk och bröd” =)
En annan viktig faktor i säljandet är att det spelar ingen roll hur mycket snyggt man har om inte kunder vet att du finns så om man inte har en möjlighet att spendera flera tusen på marknadsföring är man glad för den berömda ”mun och mun metoden” =)
Mmmm..men är det viktigt att vara exklusiv? Klär man sig för andra eller sig själv? Vi är ju alla unika som personer ;)
Frågan i inlägget var inte om det är viktigt att vara eller känna sig exklusiv men vad som får dig att göra det =)?