Strax före Jul kunde läste jag en artikel i Aftonbladet gällande en patient som ej var nöjd med sin plastikoperation och där kirurgen erbjöd sig korrigering medan hon själv ville att hen skulle betala för att hon skulle operera sig på en annan klinik där kirurgen är plastikkirurg och inte ”bara” estetisk kirurg.
Min egna åsikt (baserad på vad jag har läst och fått förklarat för mig av en vän som jobbar som just läkare) är att titeln som plastikkirurg gör inte att en kirurg är varken bättre eller sämre på sk. skönhetsingrepp då kvalifikationen och utbildningen som estetisk kirurg är enough för just den typen av plastikoperationer där ändamålet är att förändra utseendet och/eller att motverka det naturliga åldrandet genom ingrepp.
Tror nog vidare att en kirurg som har utfört många operationer kan vara bättre än en som inte har så mycket erfarenhet oavsett titeln som plastikkirurg eller estetisk kirurg.
Med ett antal plastikoperationer i bagaget (4 på mina bröst, sista gången lyftes de och förminskades de i somras) så kan jag av egen erfarenhet påstå att alla kirurger kan göra fel. Viktigt som patient är självklart att kolla upp den kliniken man väljer, gå på konsultation och ställa de obekväma frågorna gällande vilka förväntningar just du kan förvänta dig och vilket ansvar de tar på kliniken om något inte blir som du har tänkt dig.
För ca 10 år sedan gjorde jag en fettsugning på knäna där den utbildade plastikkirurgen på en känd och stor klinik i Västra Götaland tog i lite väl mycket på mina innelår och gjorde så att mina ben idag ser fruktansvärda ut. Att det kan bli fel borde vi alla patienter vara medvetna om men det som gjorde åtminstone mig både ledsen och arg i mitt fall var den nonchalans som mötte mig när jag visade resultatet.
Tre andra plastikkirurger på samma klinik fick titta på mig och förstod av deras ansiktsuttryck att de alla instämde gällande att operationen hade blivit fel men så fanns där även känslan om att inte riktigt erkänna det, att försöka förminska det synliga fula resultatet av kanske lojalitet till kliniken, kollegan och av kanske prestige. Efter två försök till korrigering fick jag efter många samtal slutligen pengarna tillbaka för operationen men aldrig möttes jag av den vänligheten och ödmjukheten som jag hoppades på i min situation. En ursäkt, en kompensation … nej, dessa var ingen självklarhet.
En bild från en av de korrigeringar som jag gjorde på samma klinik och HÄR kan du läsa inlägget från samma datum.
Det jag vill ha sagt med detta inlägg är att vi patienter ska självklart kolla upp kliniken noggrant men så viktigt att de som jobbar som plastikkirurger och estetiska kirurger även tar sitt ansvar när det blir fel för fel blir det ibland. De flesta av oss patienter har sparat ihop till de stora summor som denna typ av operation kostar så kirurger ska vara noggrannare med att beskriva vad som kan gå fel, vad de kommer att erbjuda i de lägen och vi patienter ska vara noga med att få just den informationen.
Personligen har jag bra erfarenhet från den kliniken som bland annat pekas ut i artikeln (regelbundna efterkontroller för att se till att allt läker som de ska vilket jag uppskattade väldigt mycket) och dåligt från en annan som inte ens pekas ut där så hoppas att den typen av artikeln gör att informationen blir tydligare och förståelsen större och snälla var extra försiktig när det gäller lårplastik <3
Du är klok du. Har ingen erfarenhet av plastikoperationer men skulle vilja fixa brösten en dag efter två barn och då blir frågorna många :)
awolfservices.com