Att vara trogen en produkt …

Den boken jag läser i skrivande stund och som heter “Bestäm dig” bjuder på många intressanta insikter och några av dem tänkte jag skriva om då vi alla är konsumenter av olika produkter/tjänster varje dag.

Testet som författaren refererar till i sin bok är i korthet följande:

En större grupp människor fick provsmaka genom en blindtest på Coca Cola och Pepsi Max utan att veta vilken som var vilken. 80-90% (minns inte exakt men det var en stor majoritet) svarade att Pepsi var godast på frågan om vilken av de två som var det.

I andra delen av testet lät man försökspersonerna veta om det var Coca-Cola eller Pepsi de drack för att strax därefter fråga vilken de tyckte smakade godast. Nu blev resultatet en helt annan och en större del av de tillfrågade svarade Coca-Cola. Troligtvis har Coca-Cola skapat en förväntning om att vara bäst vilket bevisades av att just de delarna av hjärnan som är kopplade till känslomarkörerna kopplades i denna sist nämnda test.

Det räcker alltså inte för en produkt att vara godast, den måste vinna även kampen om känslorna kopplade till den. Detta är en av anledningarna till att Pepsi lägger över 10 miljarder kronor på marknadsföring varje år.

Känslor … Ibland behöver inte ens en reklam visa produkten för att lyckas. Bästa exemplet är den här som får mig att le för hur lyckad den är. Titta HÄR och njut av vad  en bra reklam är.
images
Och självklart bloggar jag från en Apple MacBook Air =)

 

5 thoughts on “Att vara trogen en produkt …

  1. Håller med dig. Hemma hos oss har mac använts i över 20 år. Tack för din härliga och inspirerande blogg och lycka till med nya butiken.
    Ha det så gott!
    Vänligen Ann

  2. Gick över till IPAD i somras och ångrar inte det. Nästa burk blir en Mac, efter att ha kört PC sedan 1989.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *