Att ”Be Better Online” …

Kl. 7 denna fredag morgon kom Tania och hämtade mig för att tillsammans åka till Världskulturmuseet i Göteborg där vi var anmälda på en frukostseminarium om användning av sociala medier.

(Jag blev något ljus =)

IMG_8609

IMG_8612

Då både Tania och jag jobbar med denna typ av marknadsföringskanal gällande våra verksamheter så kändes det som en föreläsning som just skulle passa oss och hoppet var att självklart kunna få med oss några nya verktyg som kan hjälpa oss att bättre förstå vad som händer när vi lägger ut en bild på Facebook/instagram.

Vet inte om vi fick några konkreta tips som vi inte redan visste men det som jag dock var totalt omedveten om var statistiken gällande hur många  som nås och ser de bilder jag lägger ut.

Om vi nu skall lita på vad som sades idag så var det förr ca 14-15% av ens ”vänner” som nåddes av ens bilder medan idag är det endast 5-6%??? Anledningen är att dessa sociala medier kanaler vill gärna att man köper annonser vilket förvisso inte är så märkligt men 5% är inte så många alls! Inte så konstigt att antalet ”gilla” inte är i proportion till antalet följare då de flesta av de aldrig ens ser den bilden.

En annan intressant statistik är att ca 3,3 miljoner nya posts läggs ut på Facebook varje minut vilket även innebär att om du nu ångrar något så försvinner den snart bland alla andra inlägg som läggs ut.

Att sticka ut och våga lägga ut bilder som känns rätt för en själv var också en av de tipsen, GÖR skrev föreläsaren med övertygelsen av den kunskapen hon hade med sig.

När min fd kollega Jessica och jag hade Greta & Anna butiken så var vi nog bland de första som la ut bilder på oss själva iklädda i de kläderna vi sålde och fick några att höja på ögonbrynen då tankarna var nog hos vissa ”nu visar de sig själva på bild igen”. Framförallt jag nog då jag kände mig mer bekväm med att ta de bilderna än Jessica.

Grejen var att vi sålde och om vi skulle ha anlitat en ung model så hade vi aldrig haft råd att boka henne varje gång en nyhet anlände. De där selfien i butiken på oss själva var de som gav mest sälj hur konstigt det än låter. Bara att strunta i andras tyckande så länge anledningen till det man gör känns relevant och ger den effekten som den är avsedd till.

Lite samma sak som när jag fick in behån från Marlies Dekkers första gången och fotade de på mig själv framför en spegel här i butiken. Min mest sålda vara den första Julen men så kom med det även den där kritiken från vissa om att jag hade ett stort  uppmärksamhetsbehov, något de ansåg de bilderna bevisade.

Det som de glömde var dock att målet ”att sälja” var viktigare än ”deras tyckande” på mig i  DENNA ursnygga behå vars detaljer gör att den blir en läcker accessoar i klädseln.

IMG_9422-980x980

Är en ”gilla” viktig? Enligt dagens föreläsare så är antalet köp viktigare än en gilla men något som kan påverka andra. Varför har den varan bara 5 gilla om den är så bra? Just för att vi låter oss påverka av antalet följare och gilla så har många företag och influensers börjat ”köpa” sig följare och gilla markeringar.

Låtsasföljare ger mig inte fler köp då de är fiktiva konton som inte är verkliga och därför rätt så ointressant då butikens Instagram finns just för att visa varor och i sälj syfte.

Tydliga mål med vad man vill uppnå är viktigt för har man själv inte riktigt någon aning om varför man har Instagram på sin verksamhet så kan man lika gärna lägga ner den.

Det mesta visste man nog redan, själv hade jag önskat få med mig några mer konkreta tips om hur man ökar antalet följare, hur man får sin blog, verksamhet att bli sedd av flera men så är det nog så ändå att det bästa är att andra tipsar genom att dela och genom den där mun och mun metoden som man gärna delar med sig gratis till vänner och bekanta <3

Företaget som höll i dagens frukostseminarium heter Be Better Online och sanningen är den att det är alltid rätt så mysigt att lyssna på någon som brinner för sitt jobb sittandes med en kopp kaffe i handen.

Nu är jag dock i butiken, det är fredag och har mysiga dagar framför mig <3

4 thoughts on “Att ”Be Better Online” …

  1. Hej,
    intressant läsning. Här får du iaf en kommentar från en helt värdelös instagrammare. För mycket meck för så lite ”gilla”.
    Men du är duktig på både blogg o Insta tycker jag. Du skriver inte bara om en massa ytligt skit, utan även om dina tillkortakommanden och din vardag. Det gillar jag.
    Önskar dig en god försäljning imorrn och en trevlig helg därefter ;-)
    Kram

    1. Tycker nog att den bilden om hur ett plagg ser ut i en webshop kontra när man får hem den var riktig rolig =)
      Jämfört med alla unga tjejer som tänker på hur deras ”flöde” ser ut på Instagram så är jag också värdelös men så orkar jag inte tänka även på det =)
      Tyvärr kan jag inte bistå med en massa ”pepp” gällande träning och bra kost för även om jag har börjat gå till gymet så har jag långt kvar till att inspirera någon =) och när det gäller matlagning är det bäst att hoppa över det helt för jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att laga mat =) Inte mycket som återstår kanske men glad att du gillar läsningen trots att två så viktiga komponenter saknas här i min blog <3
      Tack, hoppas verkligen på en bra lördag i butiken för oss båda efter denna katastrofala sommar ...
      Kram

  2. Vilken fin mage du har. Hoppas du har en härlig helg och inte har jobbat allt för mkt bara. Alltid trevligt o läsa vad du hittat på. Kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *