Idag handlade min första lektion om stress så tänkte: HUR bäst kan jag förklara vad stress är?
Lätt sagt och gjort. När alla hade satt sig med blickarna mot mig sa jag att det var dags för ett oplanerat betygsättande läxförhör.
De hann stelna till och titta på varandra innan jag några sekunder senare erkände att detta var bara ett exempel gällande hur stress kan kännas :) Kan tänka mig att stresshormonerna gjorde sig påminda under den korta stunden hos de.
Ofta reagerar stressystemet med att sätta kroppen på kamp-flykt reaktion men ingen flydde från klassrummet och ingen gick till attack mot mig :) Som uppgift fick de sedan kolla på jobb annonser och om stresstålighet finns bland de egenskaperna som söks i de olika yrken. Det är ofta man annars nämner i sitt eget CV att man klarar av att jobba under stress och att ha många bollar i luften. Det man dock missar i sådana beskrivningar om sig själv är att det inte går att vänja sig vid stress men man kan däremot finna verktyg för att hantera det på bästa möjliga sätt.
Tog en kopp kaffe till klassrummet och frågade när jag höll det framför mig om hur många cl de trodde att koppen innehöll för att en stund senare berätta att antalet cl har föga betydelse då det viktiga är egentligen hur länge jag kommer att hålla koppen i handen. Att hålla koppen i 10 minuter kommer inte att påverka mig men om jag ska hålla den i en timma kommer jag troligtvis att känna av stickningar/värk i handen, värk som kommer att öka ju längre jag måste hålla koppen.
Samma sak gäller med stress. Kortvarig stress är ok men det är långvarig stress som är farlig. Det går inte att vänja oss vid den, känsligheten och sårbarheten för den kommer däremot att öka. Människor som har nämligen varit utsatta för mycket stress i livet kan nämligen längre fram i livet upptäcka att deras tidigare ”höga” stresstolerans och blivit utbytt mot en stark känslighet för just stress.
Lite från dagens förklaring kring ett ord som påverkar oss alla på olika sätt, ibland på ett positivt sätt men ibland på ett negativt sådant. Nu är jag hemma och ikväll ska jag dricka en massa vatten då imorgon bitti kl. 7.30 ska jag bidra sjukvården med lite blod.
Hej Michela,
Vad bra att du tar upp ’stress’ med dina gymnasieelever. Enligt en rapport från FHM (https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/8169d0d0a5a846d29cf4b6a7cfd1dffb/skolprestationer-skolstress-psykisk-ohalsa-tonaringar-16003-webb.pdf), så är det tyvärr en negativ trend på viss typ av stress relaterat till skolprestationer bland svenska elever (då rapporten har ngr år på nacken kan man anta att siffrorna fortsatt i samma negativa riktning). Jag har tidigare rekommenderat dig boken ”En utbränd hjärnforskare…” skriven av Hedvig (professor kognitiv neurovetenskap) som är grymt kompetent som forskare. Läs den eller lyssna på BookBeat – där har du stoff för mycket intressanta infallsvinklar av stressens baksida från hippocampus till beteende och normer.
Ha en fin kväll.
Hej Michela,
Vad bra att du tar upp ’stress’ med dina gymnasieelever. Enligt en rapport från FHM (https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/8169d0d0a5a846d29cf4b6a7cfd1dffb/skolprestationer-skolstress-psykisk-ohalsa-tonaringar-16003-webb.pdf), så är det tyvärr en negativ trend på viss typ av stress relaterat till skolprestationer bland svenska elever (då rapporten har ngr år på nacken kan man anta att siffrorna fortsatt i samma negativa riktning). Jag har tidigare rekommenderat dig boken ”En utbränd hjärnforskare…” skriven av Hedvig (professor kognitiv neurovetenskap) som är grymt kompetent som forskare. Läs den eller lyssna på BookBeat – där har du stoff för mycket intressanta infallsvinklar av stressens baksida från hippocampus till beteende och normer.
Hej Carola, hade nog glömt ditt tips men ska definitivt lyssna på den då jag började prenumerera på BookBeat för inte allt så länge sedan. Perfekt att lyssna på nu när jag ska iväg och tipsa gärna mer om du vet något intressant. Uppskattas …