Lyxig enkelhet på Santorini (del 1)

När jag försökte komma på hur jag bäst skulle beskriva vår semester på Santorini var orden lyxig enkelhet de kändes alldeles rätta för att förmedla den här underbara vecka vi har haft.

Linda och jag bokade en vecka lördag-lördag till Santorini efter att ha hittat den här resan för det fantastiska priset 5800:-. I priset flyg, transfer, 1 resväska (vi delade), hotel och frukost. Vi bokade och log när vi senare insåg att vi skulle bo på ”fel sida” av ön och att det såg ut som öknen runtomkring … Målet med semestern var dock sol, billigt, viktigt med pool vid hotellet och närhet till havet. Dessa verkade vi få för det fantastiska billiga priset vi betalade.

Transfer hade vi som sagt också i priset och vi skrattade åt att vi skulle nog bli de sista som lämnades av ute i öknen :) Vårt hotel heter Porto Villa, har letat upp länken till den på Booking HÄR. En familj köpte detta hotel för 3 år sedan och driver det sedan dess. Trevliga, tillmötesgående och Dimitri (mannen) alltid med ett leende på läpparna.

Då våra förväntningar var inte alls höga var vi lite extra nyfikna över hur vårt boende skulle se ut. Vi fick rum 20 som låg på markplan och därför alldeles perfekt. 23 steg (räknade) till poolen och 25 steg till frukosten :) Ingen onödig motion …

Rummet var väldigt enkel men rätt så stor med en dubbelsäng och så fanns även en extra säng som vi dock använde till resväskan (vi delade på en). Tv och kylskåp, rent och mysigt i all sin enkelhet men madrasserna var för hårda för min kropp medan Linda tyckte att de var ok. Var beredd att det är saltvatten i kranen så första gången vi borstade tänderna fick vi den där lilla oväntade chocken.

Hotellet har en mysig stor terrass där vi åt vår frukost eller tog ett glas under dagen.

Se vilken fantastisk utsikt vi hade när vi åt vår frukost … Det är lyx om något <3

Här har vi suttit och tagit en Aperol eller något glas vin och bara njutit av utsikten.

Hotellet ligger i ett område som heter Vlyshada, en gammal hamnby som består av just hamnen och där du har 4 restauranger att välja mellan. Efter 22 finns det inget att göra mer eller mindre men passade oss bra då andra parametrar var viktigare för resan.

I hamnen finns katamaraner som erbjuder underbara utflykter med bad och grillning men vi gjorde aldrig det. Istället gick vi runt i hamnen och tittade på de gamla små och stora fiskebåtarna som skiljer sig långt ifrån hamnen i Puerto Manus i Marbella :) Charmigare här kan jag tycka …

Och här satt de och hade styrelsemöte :) Hade jag kunnat grekiska hade vi nog satt oss där för att lyssna om alla de historier de nog har varit med om och som de nog gärna hade delat med sig av …

Cirka 500 meter från hotellet finns stranden med möjlighet att hyra solsängar. Två breda solsängar, parasoll på första raden 30 euro och så kunde man få låna den här sköna sängen där jag tom. somnade en dag.

En bar där du kan även äta finns men jag tog den här iced double espresso …

Byn är känd för en nerlagd tomatfabrik vilket vi har skrattat åt då det var vad vi fick fram när vi googlade på stället. Självklart var vi ”tvungna” att titta in men vi valde att inte gå en rundvandring. Vi nöjde oss med att gå till receptionen där jag köpte 2 olika tomatburkar till Babis (min grek i Borås) som jag redan har lämnat till honom nu på morgonen.

2-3 inlägg till från semestern kommer men då majoriteten av frågorna handlade om hotellet så hoppas jag kunnat svara på det så gott jag kan <3