Att driva klädbutik, del 1 …

Jag har lovat att skriva lite om mina erfarenheter kring ”det där” med att driva klädbutik/webshop (självklart utifrån mina personliga erfarenheter) och då jag känner att inlägget skulle bli alldeles för lång om jag skrev om allt samtidigt så har jag valt att dela upp den i olika delar så att jag orkar skriva den och för ni som är intresserade av själva ämnet orkar läsa det.

Ska du sälja kläder i butik eller webbshop är du oftast i behov av leverantörer, oftast agenturer vars jobb är att hitta märken som de sedan säljer till olika butiker/webshopar.

Märken till din butik hittar du genom att besöka mässor (ex: Köpenhamnsmässan) eller genom att söka upp den agenturen som just säljer det märket som du skulle vilja få in i ditt sortiment.

Bilden nedan är från Alla Hjärtans dag skyltningen 2017

Det finns ingen lag gällande att samma märke inte får finnas i flera olika butiker i samma stad men det är finkänsligt och snyggt om man inte väljer att sälja samma om staden är liten och speciellt om man som mig var tydlig på sociala medier med att jag inte ville ha märken som redan finns.

Anledningen till att jag ville ha andra märken var att Borås är för liten för att butiker som ligger bara några hundra meter från varandra ska sälja samma märken och kläder, det finns så otroligt många märken att välja mellan att man behöver definitivt inte välja samma plus och framförallt för att kunden i min stad skulle få ett bredare val av märken/kläder istället för att valet skulle för honom/henne handla om var plagget skulle köpas.

Minns så väl när Christina och Peter som driver Scorett här i Borås såg positivt på om ytterligare andra skobutiker skulle öppna (som inte sålde samma sortiment så klart) för det är bevisat att om Max öppnar i närheten av Mc Donalds ökar bådas omsättning. Hamburgare visst men olika sådana.

Om flera butiker lyckas klara sig blir en stad levande och invånarna shoppar mer i sin egna stad. Tvärtom en stad där bara 3-4 klädbutiker lyckas ha öppet (som ej är de vanliga kedjorna) gör att många åker istället till större städer och shoppar där för det mysiga om att gå runt i affärer (vilket i Borås tar typ 10 minuter att göra =)

När därför butiker går in och försöker/lyckas med att ta samma märken tycker jag är en rätt så ful gest mot branschen och mot den som försöker driva en verksamhet som vi alla vet är svår i sig utan att vi behöver göra det svårare för varandra. God kutym helt enkelt att hålla sig till en sådan oskriven lag.

Leverantörer har där också makten/valet att se till att inte flera butiker får sälja samma märken speciellt om butikerna ligger i samma lilla centrum. Att göra det utan att ens meddela/fråga dig som var först tyder bara på en oprofessionellt handling som jag kan inte annat än att tycka väldigt illa om.

Ska du öppna butik var tydlig med de leverantörer/agenturer du jobbar med men var även beredd att tyvärr vill även de bara sälja och det där oskrivna lagar är oskrivna av just vissa anledningar.

Skulle vilja ge dagens ros och ris till de agenturer jag har jobbat med men då jag gillar inte att ”hänga ut” någon offentligt försöker jag låta bli och väljer åtminstone än så länge att bara lyfta och tacka tjejerna som äger och driver agenturen ”We are the Grey Agency” i Göteborg som jag tycker har alltid visat korrekthet, empati och professionalitet.

Här hittar ni märken som For Love & Lemons, One Teaspoon, Free People och självklart många fler så tack till er drivna tjejer/killar/män/kvinnor som driver denna fantastiska agentur med hjärta och förståelse för branschen <3

1/M kvar på denna fantastiska klänning (NU 1200:-) från For Love and Lemons (bild nedan) som jag själv har köpt, vissa plagg kan man helt enkelt inte låta bli =) Nattlinnet på bilden ovan som även är från samma märke kan även användas som klänning på semestern i värmen.

Mitt första inlägg handlar helt enkelt kring frågan om märken i samma stad då jag har en bitter erfarenhet av detta =)

Funderar du på att öppna butik tänk därför på vilka märken du vill sälja, vilka du får sälja, vilka som redan finns i din stad, bestäm dig om du vill vara unik i ditt sortiment eller inte och kontakta leverantörerna för en rak kommunikation som är rak från din sida men som var beredd kan ändra sig så fort andra aktörer blir intresserade av samma. Kanske skriva något slags kontrakt?

Nu ska jag titta på en film med Molly på mina ben, det är min lördagskväll medan Nicole och kompisen Linn har fixat plockmat och själva myser med en serie och lördagsgodis… Myslördag för oss här hemma helt enkelt <3

 

 

12 thoughts on “Att driva klädbutik, del 1 …

  1. Så jäkla bra skrivet Michela! Har själv butik i en mindre stad i södra Sverige och blir så besviken och ledsen när andra butiker tar och får ta in samma märken som jag började med. Varför ska vi göra det svårt för varandra att överleva? Var nöjd med att ha lämnat branschen, värre kommer det att bli sägs det.

  2. Bra skrivet. Det händer hela tiden som du skriver. Agenturföretagen vill ju bara sälja. Jag har en butik ca 1 km bort, som är 3 ggr större. Så fort dom får nys om ett intressant märke hos mig så kontaktar dom leverantören och lägger mycket större order. Vem tror du leverantören vill sälja till?
    Det är helt sinnes att det ska vara så. Ser fram emot att läsa dina reflektioner :-)

    1. De har verkligen ett otroligt stort ansvar för att vissa märken ska få vara exklusiva genom att inte finnas i var och varannan butik och att se till att den som var först (om ordrarna man la var tillräckligt stora) får vara ensam om märket åtminstone inom en radie på några km. Ja, störst vinner alltid tyvärr men jag tror att i framtiden får vissa tänka om lite om inte annat hoppas jag det för alla som fortsätter driva denna typ av verksamhet med passion för vad de gör. Min passion dog mer och mer på vägen när saker bara ställde till det för mig =)

  3. Tycker att du är fantastisk som delar med dig av dina erfarenheter för så många som vill öppna butik utan att egentligen veta vad de ger sig in på. Har själv alltid velat öppna en liten inredningsbutik här i Växjö men aldrig riktigt tagit chansen. Ser därför fram emot dina övriga inlägg …

    1. Saken är den att jag har under åren haft tjejer/kvinnor som tror att jag har lyckats och har drömmen om att öppna butik så vill med några inlägg visa att det är inte som att ”leka affär” och att så mycket som du inte trodde/räknat med kunde hända kan faktiskt inträffa och påverka negativt det resultatet som gör att du kan leva på din butik/webshop. Kram på dig!

  4. Jag bor i Borås och blev så arg när en butik tog in både Karl Lagerfeld och Love Moschino som du var först med och bloggade om genom att göra reklam för märket i vår stad. Sedan började dom sälja Valerie som du hade redan på ”Greta & Anna” tiden (minns en så vacker blå klänning jag köpte hos dig) och så Caroline Svedbom och så on! Varför kan man inte respektera det jobbet som andra lägger ner på sin verksamhet och varför tillåter leverantörer detta? En mycket arg kund som numera handlar på nätet eller i Göteborg!

    1. Blev själv rätt så irriterad men å andra sidan som en väninna till mig sa, ”de måste tycka att du är väldigt duktig på att hitta märken” då de tar in samma. Irritationen ligger också att jag har lagt ner tid och möda för att blogga om vissa märken som sedan andra bredvid mig kan ha dragit nytta av, Du kan definitivt handla i samma stad för butikerna vi har här har många fina märken i vår småstad men å andra sidan finns det numera bara få butiker vilket gör att upplevelsen att gå i affärer blir mer och mer tråkigare …

    1. Vi har en som håller på och fixar ett organisationsnummer och blir det den personen blir det allt annat än klädbutik. Tills nya hyresgästen är godkänd och alla papper är påskrivna kan jag dessvärre inte säga mer =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *